Γιορτές με νέο δακτύλιο θα κάνουν φέτος οι κάτοικοι της Αθήνας, καθώς το υπουργείο Περιβάλλοντος υπόσχεται να προχωρήσει άμεσα στην κατάργηση του γνωστού συστήματος κυκλοφορίας των Ι.Χ. με μονό ή ζυγό αριθμό, τις αντίστοιχες ημέρες του μήνα.
Υστερα από τριάντα χρόνια εφαρμογής του, ο γνωστός δακτύλιος θα δώσει τη θέση του σε ένα νέο, οικολογικό σύστημα περιορισμών στην κυκλοφορία των αυτοκινήτων, με γνώμονα τη βελτίωση της ατμοσφαιρικής ποιότητας στην πρωτεύουσα. Το νέο μέτρο του πράσινου δακτυλίου θα περιληφθεί στην Κοινή Υπουργική Απόφαση που ετοιμάζουν τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Υποδομών για την άρση της απαγόρευσης των πετρελαιοκίνητων οχημάτων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, το οποίο εκτιμάται ότι θα δώσει ώθηση στις πωλήσεις των νέων αυτοκινήτων.
«Η άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης θα έχει νόημα μόνο εάν εφαρμοστεί με κάποια άλλα συμπληρωματικά μέτρα, όπως είναι ο πράσινος δακτύλιος. Οι πετρελαιοκινητήρες νέας τεχνολογίας έχουν χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, δεν λύνουν όμως το ζήτημα της εκπομπής μικροσωματιδίων και για τον λόγο αυτό θα πρέπει να προστατεύσουμε την ατμόσφαιρα της πόλης. Εξάλλου, ο πράσινος δακτύλιος είναι ένα θέμα που συζητείται από καιρό, καθώς το σύστημα που εφαρμόζεται σήμερα πνέει τα λοίσθια. Ο σημερινός δακτύλιος της πρωτεύουσας δεν έχει σε καμία περίπτωση τα αποτελέσματα για τα οποία εφαρμόστηκε πριν από τριάντα χρόνια», δηλώνει ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Περιβάλλοντος, Αρης Αλεξόπουλος.
Αν και οι επιτελείς του υπουργείου Περιβάλλοντος δεν έχουν ακόμα ολοκληρώσει το πλήρες σχέδιο για το νέο κυκλοφοριακό σύστημα της πρωτεύουσας, έχουν καταλήξει σε τρεις βασικούς κανονισμούς, που θα αποτελέσουν τους πυλώνες του πράσινου δακτυλίου.
Η σημαντικότερη αλλαγή αφορά την πλήρη απαγόρευση της κυκλοφορίας των Ι.Χ. που έχουν ηλικία μεγαλύτερη των δέκα ετών, κατά τις καθημερινές ημέρες. Τα αυτοκίνητα δεκαετίας θα μπορούν να κυκλοφορούν στο κέντρο της Αθήνας μόνο τα Σαββατοκύριακα, ενώ το σύστημα «μονών – ζυγών» θα ισχύσει αποκλειστικά για τα οχήματα ηλικίας μικρότερης των δέκα ετών. Αντίθετα, καμία απαγόρευση δεν θα ισχύει για τα μοντέλα κατασκευής του τρέχοντος έτους, με το κέντρο της Αθήνας να είναι προσβάσιμο στα καινούργια Ι.Χ. όλες τις ημέρες της εβδομάδας.
Στοπ και στα βαρέα οχήματα
Παράλληλα, ο νέος δακτύλιος θα βάλει «στοπ» στα φορτηγά και τα βαρέα οχήματα ηλικίας άνω των 18 ετών. Για την περίπτωση των βαρέων οχημάτων, μάλιστα, η σκέψη που υπάρχει αυτή τη στιγμή είναι η επαναφορά του «ολυμπιακού δακτυλίου», του μέτρου που είχε ισχύσει την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. Ετσι, στο υπουργείο Περιβάλλοντος ερευνάται η θέσπιση περιορισμών στην κίνηση των φορτηγών εντός μιας ευρύτερης περιοχής, που οριοθετείται από τη λεωφόρο Ποσειδώνος, τη λεωφόρο Κηφισού, τμήμα της Αττικής Οδού και τον άξονα Κηφισίας – Β. Σοφίας – Β. Κωνσταντίνου – Καλλιρρόης – Συγγρού, όπου η κυκλοφορία βαρέων οχημάτων θα γίνεται εκ περιτροπής, ενδεχομένως με τα σύστημα «μονά – ζυγά».
Αξίζει να σημειωθεί ότι από τον πράσινο δακτύλιο έχουν αποκλειστεί πλήρως ορισμένα βασικά σημεία του σχεδιασμού που είχε γίνει επί υπουργίας Τίνας Μπιρμπίλη, όταν εξεταζόταν ένα σύστημα τριών δακτυλίων, δηλαδή η ενεργοποίηση του «ολυμπιακού δακτυλίου», η αλλαγή των ορίων του σημερινού δακτυλίου, καθώς και η οριοθέτηση μιας περιοχής πέριξ της πλατείας Συντάγματος, όπου θα ίσχυε καθολική απαγόρευση οχημάτων.
«Προφανώς και ο αποκλεισμός των παλαιών Ι.Χ. από το κέντρο θα έχει θετικό αντίκτυπο στην ποιότητα της ατμόσφαιρας. Θα πρέπει σίγουρα, όμως, να ληφθούν και κάποια συμπληρωματικά μέτρα, ώστε να μην επιβαρυνθεί η κίνηση των περιμετρικών οδών», δήλωσε ο καθηγητής Φυσικής της Ατμόσφαιρας του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Αλκιβιάδης Μπάης.
«Το χρειάζεται και η Θεσσαλονίκη»
Εκκληση για την εφαρμογή συστήματος ελεγχόμενης κυκλοφορίας των αυτοκινήτων και στο κέντρο της Θεσσαλονίκης απευθύνουν οι συγκοινωνιολόγοι, επισημαίνοντας πως δίχως τη θέσπιση πράσινου δακτυλίου, η ατμόσφαιρα της πόλης απειλείται με τεράστια υποβάθμιση. «Είναι εξαιρετικά αρνητικό το γεγονός ότι δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για έναν πράσινο δακτύλιο και στη Θεσσαλονίκη. Το νομοσχέδιο για την άρση της πετρελαιοκίνησης περιλαμβάνει και τις δύο μεγάλες ελληνικές πόλεις, όπως φαίνεται όμως, μέτρα για την καταπολέμηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης θα ληφθούν μόνο για την Αθήνα», αναφέρει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης και καθηγητής
Συγκοινωνιολογίας του ΑΠΘ, Παναγιώτης Παπαϊωάννου, επικαλούμενος πρόσφατες αναλύσεις της ατμοσφαιρικής ποιότητας στην πόλη, που δείχνουν μεγάλη επιβάρυνση από μικροσωματίδια – τον επικίνδυνο για τη δημόσια υγεία αέριο ρύπο, τον οποίο εκπέμπουν οι κινητήρες των πετρελαιοκίνητων οχημάτων. «Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει πρόβλεψη για δακτύλιο στη Θεσσαλονίκη, δεν αποκλείεται όμως ένα τέτοιο μέτρο να εξεταστεί στο άμεσο μέλλον», δηλώνουν από την πλευρά τους επιτελείς του υπουργείου Περιβάλλοντος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου